söndag 21 juni 2009

sista timmar i frihet

Snart ska jag börja min diet inför SM och passar på att gotta mig i sånt som inte är tillåtet under diet ;-) Igår blev det helstekt 1/4 lamm ca 4 kilo och det var gott. Vi han äta upp den innan jag kom på att ta nån bild, ingen rolig bild. Men! idag tog jag bild på Tiramisu som jag gjorde igår och jag skriver även ner receptet till er som inte dietar :-)


Ingredienser

2 dl vispgrädde
4 st äggulor 2 st äggvitor
0.75 dl strösocker
500 g mascarpone
200 g savoardikex
5 msk starkt kaffe
2 msk amaretto (likör)
1 msk kakaopulver

Gör så här

1. Vispa grädde och 1 matsked socker till ett hårt skum.

2. Vispa äggulor och resten av sockret till en krämig smet.

3. Tillsätt mascarpone och grädde, lite i taget, och rör om till en fluffig kräm.

4. Vispa äggvitor till ett hårt skum och rör ner i smeten.

5. Blanda starkt kaffe och amaretto i en skål, droppa i lite i smeten.

6. Lägg savoardikex i botten på en avlång eller fyrkantig form.

7. Ta med en liten sked av kaffe- och likörblandningen och droppa lite av blandningen över kexen. Droppa försiktigt, kexen suger snabbt åt sig blandningen, de ska inte bli genomblöta, utan bara få en lätt smak av kaffe och amaretto.

8. Bred ett lager av mascarponekräm över kexen, varva därefter kex och kräm, avsluta med ett lager kräm.

9. Låt stå i kylskåp i minst en timme. Desserten kan förberedas dagen innan servering.

10. Sikta över kakao när desserten ska serveras.

Du kan också utesluta grädden för att få desserten lite nyttigare, men använd då istället 4 äggvitor.

Inga kommentarer: